Med Qatars Dreamliner, B787 mot Doha...

Raka vägen från loungen, och möjligt att gå ombord. Smidigt och en av fördelarna med "Stockholm Business Lounge", att den är belägen efter passkontrollen och därmed utanför Schengen...
Bara minuter ifrån gaten...

Önskas välkommen ombord, och blir omedelbart väl omhändertagen. Jag eskorteras till min plats, eller snarare fåtölj! Får hjälp att lägga upp väskan, vill jag även lägga upp jackan?? Önskar jag en varm eller en kall handduk? Vad vill jag ha att dricka? Champagne, rosé...?
Nu har man något problem med bagaget på Arlanda. Vi blir kvar nästan 45 minuter efter ordinarie avgångstid. Det snålas inte med drycken...
Å fler frågor! När vill jag äta, vad vill jag äta...?
Du blir alltid tilltalad vid namn!
Lilla kit'et vid din plats är signerat Armani och innehåller produkter för damer.
Det är de små, små detaljerna som gör det...!

Sedan har vi andra finesser som att dimma fönstret, armstödet som kan höjas och sänkas med innehåll av vatten och lurar, airbag i säkerhetsbältet! Luften ska vara bättre! Listan kan göras lång...
Verkligen smart design genomgående! Rikligt med plats och det känns som om jag krupit upp i soffan hemma för att kolla en film.
Skillnaden är möjligen middagen som kommer farande om jag trycker på en knapp!

Maten är ett eget kapitel. Är fortfarande alldeles häpen över kvalitén! Kan erkänna att jag var knockad redan efter  drinktilltugget och förrätt. Det var så gott! Sedan följde då en huvudrätt, en ostbricka och en fantastisk pannacotta!
Tack och lov för servering "on Demand", dvs när jag själv önskar. Jag kunde ta till resans alla sex timmar...
Förutom en bra meny fanns givetvis en lika imponerande vinlista!

Det jag förvånas mest över...
Dreamlinern är ett stort plan. Men du får inte den känslan när du är ombord! Du sitter där i din lilla hörna, i din egna lilla värld. Det är först när vi landat och taxar mot terminalen och man kan jämföra. Attan, det är små, små gubbar och bilar...!
Eller när jag går ned för flygplanstrappan till den väntande bussen...
Oh shit! Motorerna är ju gigantiskt!!

Fåtöljer med konfigurering 1 2 1 ovan...
Å nedan, ett smakprov av dagens meny...