Blue1 och B717

Har gjort en ny bekantskap! Det finska bolaget Blue1.
Visserligen helägt av SAS men ändå, till viss del med en egen profil. De bjöd på service för tusan!
Man välkomnades med ett äkta leende!
Eller var det kanske orättvist? Men sorry, mina SAS känslor just nu ligger ganska lågt…
 
Har blivit två sträckor med Blue1 fram till nu. Båda gångerna har det gällt Berlin. De använder mindre plan, ”B717” med konfigurationen 2+2 och trafikerar sträckan Helsingfors - Berlin via Stockholm. Förvånansvärt mycket plats trots att planen är av mindre modell! Första turen var det en jobbresa och ”economy” biljett eller SAS Go om vi ska vara lite formella. Min vana trogen hade jag bokat in mig på ”gång”, sista raden.
Redan första intrycket, man kände sig verkligen välkommen!       
Perfekt avgång vid 10, inga köer vid ”security” då Thai och alla USA fararna redan passerat.  Till och med avgång före utsatt tid, knappt halvfullt plan… 
Mycket behaglig flygtur!!
 
Sedan var det ju lustigt att springa på syrran vid gaten bredvid. Hade ingen aning om att hon skulle ut och flyga! Vilken tur att man har facebook så man ser vad som händer i världen!
 
Senast var det vid hemresan efter midsommar. Avgång från Berlin-Tegel… 
En tur som hade kunnat bli riktigt seg med tanke på att vi redan vid incheckning fick besked om försening. Planet hade då ännu inte lämnat Arlanda…
Nu måste jag väl lägga till att vi var mer lyckligt lottade än andra. Tegel i all ära, men det är en flygplats som lever på övertid sedan några år.
SAS flyger ju dessutom från en mindre sidoterminal med ytterst begränsat utbud i form av service. Vår plan var redan från början att testa ”Lufthansa Business Lounge”, och utrustade med plus biljetter för tillträde. Men det är en annan historia!
 
Kan bara fortsätta med mina lovord! Denna gång från rad 2 och Plus. Serveringen var utmärkt! Behagligt, rogivande! Kan till och med ha inneburit lite extra benutrymme? Vare sig det är så eller ej, det är ju känslan som räknas!
Nu var vi ändå ett antal timmar sena till Arlanda. Gjorde att många missade sina anslutningar och väntade på att bli ombokade. Men trots det tror jag att personalen ändå lyckades hålla alla passagerarna på relativt gott humör. Bra med information! Samma goda service!
Kan lova att jag redan börjat spana efter dessa avgångar inför nästa Berlintur!